Corneille

Corneille

Corneille wordt op 3 juli 1922 geboren in Luik, als kind van Nederlandse ouders. Zijn echte naam is Guillaume Cornelis Beverloo. Corneille overlijdt op 5 september 2010 in het Franse kunstenaarsdorpje Auvers-sur-Oise.

Corneille en CoBrA

Corneille heeft geen officiële opleiding tot kunstenaar gevolgd. Hij is grotendeels autodidact, tussen 1940 en 1942 volgt hij een aantal cursussen in tekenen en etsen aan de Amsterdamse Academie. In 1946 houdt hij in Groningen zijn eerste expositie. In deze periode laat hij zich vooral inspireren door de kunstenaars Picasso, Doucet en Miró. 1948 was een belangrijk jaar: hij richt samen met Karel Appel en de broers Jan en Constant Nieuwenhuys het collectief CoBrA op; een acroniem van Copenhagen, Brussel en Amsterdam. Corneille is een van de meest enthousiaste vertegenwoordigers van deze kunstenaarsclub, die bestaat uit gelijkgestemde schilders en dichters. Zij gebruiken hun kunst om hun afschuw over de oorlog en de geldende kunstopvattingen weer te geven. Bovendien geven zij vorm aan het vrije experiment.

Schilderijen van Corneille

In de werken van Corneille zien we een geheel eigen stijl, welke bestaat uit speelse, intieme schilderijtjes, gouaches, aquarellen en tekeningen met een grafische lijnvoering, kunstwerken met zachte, poëtische kleuren en een eigen motievenwereld. In 1950 zien we een verandering in de stijl van de werken van Corneille. Dit jaar verhuist hij van Amsterdam naar Parijs en reist hij veel naar het buitenland: Noord-Afrika, Sahara, Noord-Amerika, de Antillen en Zuid-Amerika. Deze reizen veranderen in hoge mate de aard van zijn werk.

Aarde en vogels in de werken van Corneille

Na de Cobra-periode (1953) zien we in de schilderijen van Corneille vooral motieven van stad en aarde in vogelvluchtperspectief. Labyrintachtige lijnconstructies van steden en grillige aardkorstvormen worden opgenomen in een forse schildertrant met grijze en donkere kleuren. Aan het einde van de jaren ‘60 herleeft het mythische element uit de beginperiode van Cobra, vanaf dat moment zie je weer vrolijk fel gekleurde figuren. Corneille heeft een enorme voorliefde voor vrouwen – dat steekt hij niet onder stoelen of banken. Daarom zien we op de schilderijen van Corneille de vrouw (de aarde) en de vogel (Corneille zelf) telkens terugkeren. Hij geeft ze weer in heldere en vrolijke kleuren, vanuit een grote innerlijke vrede met de natuur zelf. Het is die positieve en vrolijke uitstraling die de kunstwerken van Corneille geliefd heeft gemaakt.

Filters

Showing 1–12 of 29 results

1-12 of 29 products